maandag 2 april 2012

brainstormen praktijkdeel

Ik ben gaan brainstormen over het praktijkdeel. We hebben al besloten dat we drama doen. Hier heb ik het volgende op bedacht. De leerlingen hebben de film gezien.

Les 1
we pakken drie delen uit de film waar de verwijzingen duidelijk in terug komen. Daar halen we de karakters uit die ze moeten observeren op houding, loopje, gedrag, manieren, trekjes enzovoorts. M.a.w. ze moeten de karakters helemaal uitdiepen zodat ze na te spelen zijn. Deze opdracht doen ze in groepjes van 4 of 5. Als ze de karakters eigen hebben gemaakt, moeten ze die aan de klas laten zien. Deze moeten raden welk typetje ze spelen.

Les 2
Deze les moeten ze aan de hand van de typetjes de scènes die in les 1 gekozen zijn, naspelen. De leerkracht mag de scène stopzetten door in zijn handen te klappen. Hij wijst een leerling aan de kant aan die een rol mag overnemen. Dit geeft de leerling aan de oor op de schouder van een speler te tikken. Dan klapt de leerkracht weer in zijn handen en wordt de scène verder gespeeld. Zo komt elke leerling eens aan bod en worden meerdere scènes nagespeeld.

Les 3
De laatste les is Tableau Vivant; levend schilderij. De leerlingen maken in groepjes een levend schilderij waarin ze in karakteristieke pose een stilstaand beeld uit de gekozen scènes uitbeelden. De groepen laten elkaars beeld zien. en beoordelen elkaar. Eventueel als terugkoppeling naar ICT kunnen we d.m.v. Tableau Vivant foto's maken en deze achter elkaar zetten zodat op die manier een scène aan elkaar gemaakt kan worden (podcast).

De moeilijkheid van deze lessen is het naspelen van de typetjes. Ze zijn menselijk maar ook weer niet. In deze lessenserie komen veel beeldaspecten aan bod zoals ruimte, kleur, compositie.

Het moet allemaal nog verder uitgewerkt worden maar dit lijkt mij wel wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten